müsli utan socker
Nyheter

Få mer energi med en nyttigare frukost

Är du trött på att alltid vara seg och trött på morgonen? Då kan det bero på att din frukost inte är speciellt nyttig. En nyttig och varierad frukost ger dig den bästa möjliga starten på dagen. Här nedan kan du läsa om hur en hälsosam frukost med till exempel müsli utan socker skulle kunna ge dig en bättre start varje morgon.

Byt flingor eller müsli

Något som döljer sig i de flesta frukostprodukter som till exempel flingor och müsli är socker. I många fall innehåller de riktigt stora mängder socker. Till och med de varianter som säger sig vara riktigt nyttiga kan innehålla mycket socker. Mycket socker på morgonen kan ge dig en kort energikick, men du kommer snabbt att känna dig trött och utmattad igen. Tyvärr är det så socker fungerar. Mycket socker i frukosten kan sedan leda till ett större sockersug under resten av dagen. Att hålla reda på vilka frukostprodukter som är nyttiga eller onyttiga kan kännas ganska svårt. Men det finns faktiskt bra alternativ på marknaden, bara man letar lite efter dem. Om du inte kan leva utan en skål müsli på morgonen, kan du alltid välja müsli utan socker i stället för den müsli du alltid brukar köpa.

Byt ut yoghurten eller mjölken

När du har hittat en müsli utan socker som du tycker om, bör du även överväga att byta ut din yoghurt eller mjölk. De flesta mjölkprodukter innehåller mycket fett och socker. Smaksatt yoghurt innehåller i de allra flesta fall stora mängder socker och annat onödigt. Om du vill göra frukosten nyttigare, ska du byta ut de söta mjölkprodukterna mot något mer hälsosamt, som till exempel kvarg. Kvarg innehåller mycket protein, vilket är ett stort plus för de allra flesta. Kvarg innehåller nästan inget socker, och mätta mycket bättre än både mjölk och yoghurt.

Gör frukosten grönare

Att äta müsli utan socker till frukost är såklart riktigt gott, men det kan även vara bra att variera frukosten med lite mer grön emellanåt. För att få in mer grönt i din kost, skulle du till exempel kunna toppa din müsli utan socker med lite frukt och bär. Du skulle även kunna äta några grönsakssticks vid sidan av den. Vissa dagar skulle du kunna byta ut müslin mot en god omelett fylld med grönsaker som spenat eller grönkål.

Det finns många sätt att göra frukosten lite grönare på. Det gäller bara att hitta frukt och grönt som du tycker om. Våga även testa sådant som du inte tidigare har provat på. Det finns en stor chans att du hittar något nytt och spännande att variera din frukost med.

Variation är viktigt

Müsli utan socker med kvarg eller grönsaksomellet är båda bra frukostar, men det kan vara bra att variera sin frukost lite mer än så. Försök att inte äta samma typ av frukost för ofta. Genom att variera din frukost, får du i dig fler av de viktiga ämnena som din kropp behöver för att den ska kunna fungera optimalt. Om du behöver inspiration kan du alltid söka efter frukostrecept på nätet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.